• Dansk dikterikon H.C. Andersen er her fotografert en gang på 1860-tallet. Fotografiet er håndkolorert.

Eventyrkonge med feminin ynde

Eventyrkonge med feminin ynde

Med eventyrene sine påvirket han generasjoner av barn og voksnes tanker og følelser. H.C. Andersen var modig og moderne, og han utfordret samtidens grenser, blant annet for kjønnsidentitet.

Fra utgave:

I august er det 150 år siden verdens mest berømte danske, Hans Christian Andersen, døde. I løpet av sitt 70 år lange liv hadde han grunnleggende fornyet europeisk litteratur med fortellinger som «Piken med svovelstikkene», «Den stygge andungen», «Den standhaftige tinnsoldat» og «Den lille havfruen».

Til sammen 156 eventyr drysset ut av forfatterens penn, og de har vært med på å prege den vestlige litterære arven.

 

Barnets perspektiv

Én viktig grunn til det er at H.C. Andersen var den første dikteren av betydning som skrev om barndommen som en selvstendig livsfase. Han skapte litterære skikkelser i form av frie og selvstendige barn, uavhengige av voksenverdenens krav til underkastelse og innordning. For H.C. Andersen var Gud i «den barnlige ånd», satt opp mot de voksnes strenghet. Derfor var fortellerperspektivet hans også barnets.

Fakta

H.C. Andersen

> Hans Christian Andersen født 2. april 1805 i Odense, død 4. august 1875 på Østerbro.

> Mest kjent for sine 156 eventyr, men skrev også skuespill, romaner og selvbiografiske bøker.

> Oversatt til over 100 språk.

> En rekke av eventyrene er blitt tegnefilmer, dukkefilmer og teaterforestillinger.

  

Denne frihetsdyrkelsen fikk ringvirkninger i Andersens private liv. Den høye, ranglete og ikke spesielt pene mannen giftet seg aldri, og hadde heller ikke noen kjente romanser med kvinner.

Riktignok kunne han påstå å være betatt av damene i sin omgangskrets, men det var snakk om en form for svermerier på mer enn en armlengdes avstand. Dikteren dyrket den kvinnelige ynden, men mest som en romantisk forestilling, for ikke å si som et litterært virkemiddel.

 

Følsomme vennskap

Til gjengjeld hadde han mange, intense og intime vennskapsforhold til flere unge menn i sin omgangskrets. Dette var vel å merke ikke noe enestående i hans samtid. Han var født i 1805 og ble en voksen mann mens den såkalte høyromantikken var i sin mest blomstrende periode.

På denne tiden var følsomme vennskap mellom menn noe som ble dyrket i både litteraturen og kulturen for øvrig. Menn kunne leie og omfavne hverandre i det offentlige rom, og mannlige venner ble ofte avbildet i nære settinger, noen av dem hvilende i den andres fang. Om dette kan kalles homoseksualitet i moderne forstand, er ikke så lett å definere i dag.

 

Mest berømte danske Det danske dikterikonet H.C. Andersen titter opp mot himmelen fra sin plass på sokkel sentralt i København.  Foto: AFP/NTB

 

Kjønnsutforskning

Men det er interessant å merke seg at ideen om det androgyne ble utforsket av både vitenskapsmenn og diktere i den samme perioden.

Mange av de store samtidsforfatterne, som Johann Wolfgang von Gothe, Novalis og senere Honoré de Balzac, lekte seg med å utforske kjønnskategoriene i bøkene sine. Også på teaterscenen var kjønnsforvirring og identitetsforviklinger et vanlig innslag. Bergensfødte Ludvig Holberg var en av dem som moret seg med det.

 

Ikon Bronsestatuen «Den lille havfruen» står på en stein i vannkanten på Langelinie-promenaden i den danske hovedstaden. Foto: Joanna Kruse/Imago/NTB

 

En svært ivrig tolkning vil kanskje lese det androgyne ved H.C. Andersen inn i en skikkelse som «Den lille havfruen», med en kvinnes overkropp og underkroppen til en fisk.

Andersen var som de fleste et barn av sin tid. Samtidig skal han ha vært fullt klar over sine egne feminine trekk. Det gjaldt både hans ytre skikkelse og ikke minst hans sensible følelsesliv.

 

Siste opppholdssted H.C. Andersen er fotografert i 1869 sittende på en benk i hagen til Rolighed, en eiendom på Østerbro i København. Forfatteren var ofte gjest hos Melchior-familien som bodde her, og det var også her Andersen døde 4. august 1875. Foto: AP/NTB

 

Ungt svermeri

Skomakersønnen fra Odense hadde ankommet København som 14-åring, blakk og sulten og med et intenst ønske om å slå igjennom i kulturlivet. For å ha noen sjanse til å klare seg sosialt og økonomisk, var han avhengig av å opprette kontakter med hovedstadens ledende menn – og enkelte innflytelsesrike kvinner.

Én av dem som hjalp H.C. Andersen aller mest, var den velstående juristen og embetsmannen Jonas Collin. Han var blant mye annet direktør for Det kongelige Teater i den danske hovedstaden.

 

Fakta

Bokomtale

«De er den jeg elsker højest. Venskabet mellem H.C. Andersen og Edvard Collin» 
Bodil Wamberg, (Gad, 1999, 338 s.)

«De er den jeg elsker højest» skildrer vennskapet mellom H.C. Andersen (1805–1875) og Edvard Collin (1808–1886) og er basert på etterlatte brev mellom de to. Boktittelen er noe Andersen skrev i et brev til Collin. Boken handler om et livslangt vennskap mellom to mennesker, med stikk motsatt personlighet og virke – den overfølsomme dikteren som ble verdensberømt, og den korrekte, litt tørre embedsmannen som hjalp Andersen på alle måter, men nektet å være dus med sin venn. Boken utforsker hvordan dette problematiske vennskapet påvirket den store dikteren gjennom hele livet.

 

Snart knyttet dikterspiren tette og intime bånd med Collins sønn Edvard, som var tre år yngre enn ham. Det skulle bli et livslangt vennskap, preget av tiltrekning og avvisning, dramatikk og forsoning.

Det hersker liten tvil om at Andersen var oppriktig forelsket i Edvard, men følelsene hans ble aldri møtt på den måten han må ha drømt om. De to unge mennene skrev mange og lange brev til hverandre. Edvard kunne finne på å refse Andersens diktning, og sa at den hadde en «bløt og sykelig stemning».

Dikteren på sin side ville så gjerne at de to skulle være dus, og slutte å tiltale hverandre med De. På Andersens tid var det å være dus en sterk bekreftelse av et nært vennskap.

Samtidig innrømmet han i et brev til Edvard det han kalte sin egen bløthet: « ... men just min Blødhed, min halve Qvindelighed, lod mig hænge fast ved Dem».

 

Dramatisk dreining

Ingenting tyder på at H.C. Andersen noen gang fikk «forløst» sin tiltrekning til Edvard Collin, eller andre av mennene han svermet for. Det er til gjengjeld interessant å merke seg at homoseksualitet i løpet av Andersens levetid gikk fra å være noe som samfunnet stort sett valgte å se gjennom fingrene med, til å bli sykeliggjort og forbundet med tung sosial skam.

Også lovverket ble strammet inn. Den relativt løsslupne stemningen fra 1700-tallet måtte vike plass for pietismens mørke skygge over det danske land og folk. Det samme gjaldt for Norge.

 

Sin andre familie Hjelpen som H.C. Andersen fikk fra sine støttespillere, var avgjørende for hans suksess. Jonas Collin, direktør for Det kongelige Teater i København, ble Andersens fadder, tok ham inn i sitt hjem og var som en far for ham. På bildet poserer forfatteren sammen
med Collins eldste sønn Edvard, som dikteren hadde varme følelser for.

 

Man bør nok være forsiktig med å tvinge H.C. Andersen inn i det 21. århundrets rådende rammefortellinger om skeivhet, flytende kjønn og så videre.

Kanskje gir det like stor mening å forstå dikterens følsomhet og seksuelle askese som en bekreftelse på at for ham var én ting det viktigste:

Å bevare og beskytte barnets renhet og uskyld, også i kraft av den voksne forfatteren H.C. Andersen.

Kilde: Jens Andersen: «Eventyreren, En HCA-biografi» (Gyldendal DK, 2025)