• «Volver» («Å vende tilbake» 2006) Foto: FILMWEB

Mødre på film.

Mødre på film.

Den viktigste personen i våre liv er mamma. Uten henne hadde vi ikke eksistert. Og mor kommer i mange varianter. Ikke minst på kinolerretet.Her er noen av de mer minneverdige mamma­figurene fra filmens verden.

Fra utgave: 3 / mars 2012

Den uegnede moren
«Mommie Dearest»
(1981)

Hvordan var det for Christina Crawford å vokse opp som adoptivdatter av filmstjernen Joan Crawford? Helt fryktelig! Joan var,  ifølge Christina, en kontrollfreak som var fullstendig besatt av renslighet. Dette gjorde henne ikke spesielt godt egnet til å ta seg av barn. Raseriutbrudd og mishandling kom tett. «Mommie Dearest» ble møtt med svært blandet kritikk etter premièren, og ble av mange regnet som en kalkun. I ettertid er den blitt en kultklassiker. Faye Dunaway, i rollen som Joan Crawford, dominerer fullstendig. Dunaway ble rasende over mottagelsen filmen fikk, og nekter den dag i dag å snakke om den.

Erstatningsmoren
«Stepmom»
(1998)

Julia Roberts spiller Isabel, den nye kvinnen i livet til fraskilte Luke (Ed Harris). Dermed må hun også forsøke å etablere et fungerende forhold til barna, Anna og Ben. Hun må i tillegg forholde seg til Jackie (Susan Sarandon), Lukes ekskone. Ingenting av dette går helt smertefritt. Men en snikende tragedie forandrer alt, og dynamikken mellom Isabel og Jackie endrer seg. Interessant nok er det blitt laget to nyinnspillinger av filmen, begge indiske. «We Are Family» ble produsert i samarbeid med Sony Pictures, mens «Tuzya Mazyat» («Yours and Mine») var en uoffisiell nyinnspilling.

Moren som frykter at datteren er lik henne selv
«Thirteen»
(2003)

Melaine (Holly Hunter) fullførte aldri skolegangen. I stedet ventet et langvarig rusmisbruk. Men hun fikk datteren Tracy (Evan Rachel Wood), og klarte å stable et normalt liv på beina igjen. Nå lever og ånder hun for Tracy, som er flink på skolen. Helt til hun runder 13. Nye, dårlige venner introduserer henne for et utsvevende liv preget av sex, rus og tyveri. Skal historien gjenta seg? Historien er løst basert på livet til Nikki Reed, som spiller Evie, Tracys nye, utagerende venninne.

Den morderiske moren
«Serial Mom»
(1994)

I John Waters satiriske seriemorderkomedie møter vi Kathleen Turner som Suthpin-familiens matrone. Ingen bør legge seg ut med denne fruen, eller forsøke å korrumpere eller plage noen av hennes kjøtt og blod! For Beverly Suthpin rydder problemene av veien med nådeløs hånd. Filmen er ment som en kommentar til true crime-sjangeren, som lager dokumentarisk underholdning av ekte tragedier. Dette kommer blant annet frem i filmens åpningstekst, hvor det påstås at «Dette er en sann historie».

Den hjemsøkende moren
«Volver»
(«Å vende tilbake» 2006)

I denne filmen har regissør Pedro Almodóvar grepet fatt i den eldgamle folketroen på at gjenferd går igjen fordi det er ting de ikke rakk å bli ferdige med her i livet. Irene (Carmen Maura) er således et svært beskyttende og omsorgsfullt spøkelse, som vender tilbake for å ta seg av døtrene sine (spilt av Penélope Cruz og Lola Dueñas). Og de kan saktens trenge litt hjelp. Kanskje særlig Raimunda, som får et lik å hanskes med da hennes egen datter i selvforsvar tar livet av stefaren sin. Men hva slags gjenferd er egentlig Irene?

Moren med den viltre fortiden
«Mamma Mia!»
(2008)

Hvem er egentlig faren til unge og gifteklare Sophie (Amanda Seyfried)? Hun aner ikke, og moren hennes, Donna (Meryl Streep), vet det ikke selv. Det kan nemlig være tre stykker. I løpet av noen lidenskapelige – og svært omskiftelige – dager, den gangen for litt over 20 år siden, hadde Donna tre elskere på kort tid. Og hun har ikke sett noe til dem siden. Ikke før nå. Sophie har nemlig invitert alle pappakandidatene til sitt eget bryllup. Donna er alt annet enn fornøyd med få slike gjester fra fortiden.

Den kjærlighetssugne moren
«Terms of Endearment»
(«Tid for ømhet» 1983)

Shirley MacLaine og Debra Winger spiller mor og datter, Aurora og Emma. De har et vrient hat-elsk-forhold til hverandre, som i perioder skaper stor avstand mellom dem. Mannfolktrøbbel er dog noe mor og datter har felles. Mens Emma forsøker å redde et hanglende ekteskap, prøver Aurora ut flere potensielle beilere, inkludert en pensjonert astronaut med et fantastisk etternavn; Garrett Breedlove (Jack Nicholson). Også i denne filmen fører en alvorlig sykdom til at familien opplever en form for renselse, og klarer å forsone seg med hverandre.

Moren som måtte gi barnet fra seg
«Mother and Child»
(2009)

Karen (Annette Bening) ble gravid som 14-åring, og måtte adoptere bort datteren hun fikk, Elizabeth (Naomi Watts). Begge er blitt preget av dette. Mens Karen aldri har kunnet akseptere valget hun ble tvunget til å ta, har datteren endt opp som en følelsesmessig distansert person. Ingen av dem evner å ha et nært forhold til noen. Så blir Elizabeth selv gravid, og spørsmålet om hva som skal skje med dette barnet blir snart prekært. Samtidig er det barnløse ekteparet Lucy og Joseph innstilt på å adoptere.

Den voldelige moren
«Precious»
(2009)

Mary (Mo'Nique) tar aggresjonen sin ut på datteren Precious (Gabourey Sidibe). Og det har hun gjort lenge. Mary mishandler og plager datteren, som i tillegg er utsatt for seksuelle overgrep fra farens side. Nå er hun gravid for andre gang. Filmen handler om hvordan Precious, til tross for et traumatisert og underdanig utgangspunkt, gradvis blir rustet til å bryte ut av morens terrorregime. Mo'Nique, som selv har vært utsatt for incest, var i utgangspunktet svært nølende til å ta rollen som Mary. Men hun skal ha opplevd rollen som terapeutisk.

De lesbiske mødrene
«The Kids Are All Right»
(2010)

Det lesbiske ekteparet Nicole (Annette Bening) og Jules (Julianne Moore) har to barn, Laser og Joni. Yngstemann Laser vil gjerne finne ut hvem hans biologiske far er, og overtaler søsteren til å ta kontakt med sædbanken. Uten å informere mødrene sine sporer de to barna dermed opp Paul. Nicole og Jules oppdager imidlertid det hele, og inviterer sæddonoren på middag. Kontakten skaper snart både forutsigbare og høyst uventede problemer. Paul har meninger om hvordan barna oppdras, og Jules føler at Paul forstår henne på en måte som Nicole aldri har gjort. Plutselig slår det gnister mellom dem.