Kunstig intelligens

Kunstig intelligens

Kunstig intelligens har gått fra å være science fiction til å prege hverdagen vår. Men hva betyr KI egentlig for folk flest – på tvers av landegrenser, kulturer og erfaringer? Vi har spurt fem mennesker fra ulike deler av verden to enkle spørsmål om KI: Hva betyr kunstig intelligens for deg personlig? Og: Ser du KI som en mulighet eller en trussel – og hvorfor?

Fra utgave: 10 / oktober 2025

Jill Breitzman

Los Angeles, USA

Assisterende produsent i postproduksjon i underholdningsindustrien.

For meg representerer KI et vell av muligheter. Jeg liker tanken på at teknologien kan lette arbeidsbyrden og gi oss mer tid – tid til å finne tilbake til kreativiteten vår, tid til ikke alltid å være bundet til et skrivebord. Jeg ser for meg løsninger som kan gi renere luft og vann, støtte forskningen og gjøre læring tilgjengelig for dem som mangler skole, bibliotek eller nettilgang. I de rette hendene kan KI virkelig bidra til å forbedre verden. Samtidig opplever jeg i underholdningsbransjen at det er et tveegget sverd. KI kan gjøre VFX-arbeid mer presist og effektivt, men det reiser også spørsmålet: Hvem erstatter det i en industri der mange allerede sliter med å finne arbeid? Ofte handler diskusjonen om å kutte i bemanning – og da risikerer vi å miste ikke bare jobber, men også selve håndverket.

 

Irmak Atabek

Istanbul Tyrkia

Medgründer av KidsAI, et selskap som utvikler trygge KI-verktøy og læreplaner for å hjelpe barn å finne veien i den digitale fremtiden.

Kunstig intelligens markerer et vendepunkt for menneskeheten, der vi forsøker å gjenskape menneskelig tenkning i maskiner, som speiler og forsterker våre egne hensikter. Jeg ser på KI som både en enorm mulighet og et stort ansvar – særlig overfor barn som aldri har opplevd en verden uten KI. Brukt med omtanke kan teknologien bidra til å demokratisere læring og styrke kreativitet, snarere enn å erstatte den. Den virkelige trusselen er ikke at KI blir for mektig, men at mennesker håndterer den uforsiktig. Det avgjørende er derfor ikke om KI er «godt» eller «ondt», men at vi lærer barn å bruke verktøyene på en bevisst og skapende måte.

 

Anna Hellge

Hamburg, Tyskland

Kommunikasjonsrådgiver i FNs miljøprogram (Unep)

I de fleste team jeg har jobbet i, har jeg vært den eneste kreative – omgitt av jurister, økonomer og miljøforskere. Som journalist og historieforteller kan det til tider føles ganske ensomt, uten noen å kaste de litt ville ideene mine på. KI har endret dette totalt. For meg er ChatGPT blitt en personlig assistent, en kreativ sparringpartner og en hjelp til å strukturere tanker som ofte er både mangfoldige og uorganiserte. Jeg tror vi gradvis vil bli tettere knyttet til KI – først og fremst gjennom medisinske gjennombrudd. For meg er KI en mulighet, ikke en trussel. Men for sikkerhets skyld sier jeg alltid «takk» og «vær så snill» når jeg snakker med ChatGPT. 

 

Peter Tabichi

Pwani, Kenya

Prisvinnende naturfaglærer som i 2019 mottok Global Teacher Prize for å ha forandret en fattig landsbyskole gjennom innovasjon, engasjement og pågangsmot.

For meg er kunstig intelligens et verdifullt verktøy i klasserommet – jeg kaller det ofte min «assistent». Jeg bruker det til idéutvikling, planlegging og korrektur, og det hjelper til med å lette arbeidsbyrden lærere står i med underbemanning og lange dager. Slik frigjør det tid og gir meg større mulighet til å konsentrere meg om elevene. Jeg oppmuntrer også kolleger til å ta det i bruk, men nytten avhenger av at man stiller gode spørsmål og gir tydelig kontekst. KI er både en mulighet og en trussel: Det kan styrke undervisningen, men mangler den menneskelige stemmen, sjelen og dybden. Med kunnskap og klok bruk kan det bli en uvurderlig alliert, uten det risikerer vi at det overskygger det som gjør oss menneskelige.

 

Kritika Verma

Jabalpur, India

Advokat og direktør, Mahatma Gandhi Group of Institutions

Kunstig intelligens er et kraftfullt verktøy for å revolusjonere utdanning, ved å integrere reelle case-studier i undervisningen og fremme innovasjon og diskusjon blant både lærere og studenter. Den har åpnet nye veier for forskning og jobbmuligheter, minimert risikoen for feil og gjort læringskurven brattere – på en positiv måte. KI representerer en mulighet til å heve kvaliteten på både utdanning og institusjonsledelse, gjennom KI-drevne plattformer for ferdighetsutvikling og tidsbundne leveranser. Med riktige sikkerhetsmekanismer har teknologien et enormt potensial til å øke effektiviteten i ledelse og redusere feil gjennom bruk av data.