• Mekanikerhåp En lærling hos Lady Mechanic Initiative fikser et hjul ved bilverkstedet i Kaduna i Nigeria. Byen er beryktet for sin strenge sharialov og vold mellom ulike religiøse grupper. Foto: EKWTOSI UCHENNA COLLYER

Girer opp til forandringer.

Girer opp til forandringer.

Fattige nigerianske kvinner utdannes til bilmekanikere gjennom «The Lady Mechanic Initiative». Det hele startet med en drøm.

Fra utgave: 1 / januar 2012

Radikalt. «Gud talte til meg i en drøm. Han sa at jeg måtte bli bilmekaniker», forteller ingeniør Sandra Aguebor-Ekperhor. Hun hadde denne drømmen da hun var 14 år gammel. Sandra husker at hun våknet opp og oppsøkte farens bolig og tagg om å bli tatt med til det lokale bilverkstedet, slik at hun kunne få opplæring som bilmekaniker. Hennes far som hadde tre koner, var en trofast tilhenger av den lokale stammens tradisjoner. Han sendte henne hjem og ba henne glemme hele ideen.

Men under en forretningsreise i England og USA, møtte Sandras far en kvinne som jobbet som bilmekaniker, og en annen som arbeidet som luftfartsingeniør. Så han lot derfor datteren gjøre drømmen til virkelighet, og skaffet opplæring for henne hos en lokal bilmekaniker. Dette var for over 20 år siden. Senere er Sandra blitt uteksaminert som kullets beste student ved en polyteknisk høyskole, har arbeidet for det nigerianske jernbaneverket, drevet sitt eget bilverksted, reparert bilene til de rike og berømte – og tiltrukket seg oppmerksomhet fra både nasjonale og internasjonale maktpersoner. Listen med lovord er uendelig.

Sandra grunnla opplæringsprogrammet The Lady Mechanic Initiative for ti år siden, og har så langt gitt opplæring til over 500 kvinner hvorav flere har vært, eller er, i faresonen for å bli prostituerte. Noen av kvinnene har tidligere jobbet på gaten i Europa, men har av ulike grunner funnet veien tilbake til Nigeria.

Sandra grunnla opplæringsprogrammet The Lady Mechanic Initiative for ti år siden, og har så langt gitt opplæring til over 500 kvinner hvorav flere har vært, eller er, i faresonen for å bli prostituerte. Noen av kvinnene har tidligere jobbet på gaten i Europa, men har av ulike grunner funnet veien tilbake til Nigeria.

The Lady Mechanic Initiative tilbyr kvinnene et månedlig stipend under det tre år lange opplæringsprogrammet. Lærlingene får også en seks måneders utplasseringsperiode hos en anerkjent bilforhandler som del av opplæringsprogrammet. De fleste av kvinnene som gjennomfører opplæringen, blir tilbudt arbeid eller starter opp sine egne verksteder.

Nybrottsarbeid. På verkstedet hos Elizade Limited, den største Toyota-distributøren og verkstedet i Nigerias største by Lagos, finnes det en rekke kjeledresskledde kvinner blant de ansatte. Verkstedleder Demola Omotosho hevder at kvinnene med bakgrunn fra «The Lady Mechanic Initiative» ikke bare gjør jobben bedre enn sine mannlige kolleger, men at kundene føler de får en helt spesiell service, siden en kvinne tar hånd om reparasjonen.

«Vi har et venterom for kundene med et stort glassvindu inn til verkstedet. Vanligvis passer vi på at en av våre kvinnelige mekanikere arbeider i nærheten av vinduet. Kundene blir ofte forundret når de ser dem i arbeid», forteller han.

«Vi har et venterom for kundene med et stort glassvindu inn til verkstedet. Vanligvis passer vi på at en av våre kvinnelige mekanikere arbeider i nærheten av vinduet. Kundene blir ofte forundret når de ser dem i arbeid», forteller verkstedleder Demola Omotosho ved  Elizade Limited, den største Toyota-distributøren og verkstedet i Lagos.

Sandra hadde ikke den samme positive opplevelsen den gang hun begynte som bilmekaniker. Hun startet for seg selv etter at det nigerianske jernbaneverket som hun arbeidet for, til stadighet utelot å betale lønnen hennes i tide. Hun bestemte seg for å starte opp et verksted i det dyre Ikyoi-nabolaget i Lagos, til tross for at hun måtte ta til takke med en uryddet jordflekk. Etter at bilverkstedet, som hun selv hadde satt i stand ved hjelp av fire påler og et tak av papp, hadde vært åpent i to uker, hadde hun ennå ikke hatt en eneste kunde innom.

En dag på vei til bilverkstedet, oppdaget Sandra en kvinne som åpenbart hadde problemer med bilen sin. Hun tilbød sin assistanse. Bilen hadde brutt sammen på en av de travle broene som krysser den rundt 80 kilometer brede Lagos-bukten. Kvinnen tok noe motvillig imot tilbudet fra Sandra, og i løpet av få minutter var bilen fikset. Ved en tilfeldighet viste det seg at kvinnen faktisk jobbet for regjeringen i en bygning med utsikt ned til Sandras beskjedne bilverksted.

Enda en drøm. «Kvinnen tilbød meg penger for jobben jeg hadde gjort for henne. Men jeg svarte, nei takk, ikke vær dum, det er en glede å kunne hjelpe. Hun spurte meg deretter om hvor verkstedet mitt lå. Vi ble begge svært overrasket da vi oppdaget at kontoret hennes hadde utsikt ut over jordflekken hvor jeg hadde bygd verkstedet mitt. I ettertid sendte hun sine kolleger til meg for å fikse bilene sine. Den første sjekken jeg mottok fra regjeringen lød på 20 000 naira (rundt 3000 kroner i 1990). For meg føltes dette som en milliard naira.»

Sandras bilverksted begynte å bli både travelt og lønnsomt, og hun ansatte derfor andre kvinner til å hjelpe seg.

«En natt hadde jeg enda en drøm», forteller Sandra. Denne gangen hørte hun at Gud ba henne om å forkynne til fattige kvinner og å «konvertere» dem til å bli bilmekanikerkvinner. I helgene oppsøkte derfor Sandra busstasjoner og andre offentlige steder hvor kvinner selger småvarer. Utstyrt med en megafon holdt Sandra prekener om hvordan det å gjøre kvinner selvforsynt kan lindre «fattigdom, sosiale laster og vold i samfunnet».

I 2002 sto den nordlige byen Kaduna i flammer. Muslimer og kristne utkjempet blodige kamper i gatene. Radikalisert av religion, braket muslimske og kristne ungdommer sammen i en voldsom konflikt knyttet til planene om å avholde Miss World-konkurransen i byen. Kaduna, som også er navnet på regionen, har vært underlagt sharialover siden 1999, og er det fortsatt. Likevel pågår en stille revolusjon ledet av kvinner i Kaduna. Sandra har sendt flere kvinnelige bilmekanikerne hit for å jobbe de siste tre årene.

Guvernørens kone. Peugeot Automobiles Nigeria (PAN) produserer og leverer bilmerket Peugeot til det nigerianske markedet og holder til i Kaduna. Miryam Mohammed leder opplæringssenteret hos PAN. Som en konservativt kledd muslimsk kvinne, opplev-es hun ikke umiddelbart som revolusjonær. Men for tre år siden ga hun Sandra tillatelse til å sende en utvalgt gruppe lærlinger fra Lady Mechanic til opplæringssenteret. Fra nå av skulle kvinnene arbeide side om side med menn ved bilverkstedene i Kaduna.

«Vi forventer å motta et svar fra guvernørens kone snart. Vi sendte et brev for å be om hjelp til å fremme utdanning for kvinner i Kaduna-regionen», sier Miryam Mohammed med et optimistisk smil.

Andre regioner i Nigeria har alt inngått avtaler med Lady Mechanic Initiative om å tilby opplæringsprogram ved høyskoler og polytekniske høyskoler.

Andre regioner i Nigeria har alt inngått avtaler med Lady Mechanic Initiative om å tilby opplæringsprogram ved høyskoler og polytekniske høyskoler.

Kaduna-regionen kan bli den neste regionen hvor et slikt samarbeid inngås.

Det som gjør Lady Mechanic til slik en fengslende historie, er troens kraft. Ingeniøren Sandra beskriver det selv som et kall fra Gud.

Tro kombinert med besluttsomhet har gitt Nigeria et voksende antall utdannede kvinnelige bilmekanikere.