• Virtuelt utsyn Facebook-sjef Mark Zuckerberg (i midten) og gjester bruker Gear VR headset under utdelingen av den nyetablerte prisen Axel Springer Award i Berlin i februar. Den globale reiselivsindustrien kaster sine øyne på virtuell teknologi, og sårbare turistmål som Machu Picchu i Peru (t.v.) vil kunne bli utsatt for mindre slitasje hvis en andel av turistene kunne ta til takke med VR-versjonen av inkabyen. Foto: KAY NIETFELD, REUTERS/NTB SCANPIX

  • Actionfylt Virtuell surfing og virtuell «ski rodeo» (til høyre) er allerede utviklet og kan oppleves hos produsentene. Foto: ZUMA PRESS og EPA/NTB SCANPIX

  • Utvikler teknologien Are Søby Vindfallet er gründer og daglig leder for den norske bedriften Making View, som utvikler «VR-App» for Innovasjon Norge.

    Foto: ARILD MOLSTAD

  • Bavaria i 360 grader Under reiselivsmessen Berlin International Tourism Fair, ITB, i mars, benyttet Bavaria VR-briller for å vise en 360-graders film som promotere den tyske landsdelen som reisemål. I 2011 ga et nettsøk på ‘Virtual Travel’ 357 millioner treff. I 2016 får det samme søket 202 milliarder hits. Foto: TOBIAS SCHWARZ, AFP/NTB SCANPIX 

  • Virtuell rotur. En romaskin der man kan oppleve at man selv ror på elvene i det antikke Babylon, er utviklet av firmaet Holodia SAS. Matthieu Wentzinger og Olivier Zitvogel presenterte nyvinningen i den franske byen Laval i mars 2016. Foto: JEAN-FRANCOIS MONIER, AFP/NTB SCANPIX

Velkommen til det virtuelle reiseliv.

Velkommen til det virtuelle reiseliv.

I 2014 ble virtuell teknologiselskapet Oculus Rift kjøpt opp av Facebook for 17 milliarder kroner – dobbelt så mye som de ga for Instagram et par år tidligere. Få eksperter på feltet var overrasket. Oppkjøpet dreide seg jo om langt mer enn fildeling av bilder: om deling av opplevelser – i global skala.

Fra utgave: 6 / juni 2016

Tålegrenser. I 2015 foretok vi 1,1 milliard internasjonale feriereiser. Finnes det et metningspunkt for hvor mye turisme kloden kan absorbere? Har vi reisende en tålegrense for hvor mange køer og hvor mye kjas vi orker underveis – i flytog, sikkerhetskontroller, taxfree-sjapper, trange busser og fly på jakt etter ledige kvadratmetere på stinne strender, cruiseskipsdekk eller i overfylte alpinbakker?

Om artikkelforfatteren:

Arild Molstad er skribent og rådgiver, engasjert internasjonalt i reiselivsspørsmål om reiselivets potensial som verdiskaper og utviklingsverktøy.

På kort sikt vil turismens vekst utvilsomt påvirkes i negativ retning av dramaet som utspilles på Øst-Middelhavets strender. På gatene i Paris, Beirut, Nairobi, Kairo og Istanbul vil terrortrusselen neppe avta med det første. Men på lengre sikt er det sannsynligvis fra et annet hold at den globale turismeveksten kan stange i taket. Nylig, i Barcelona, kunne man for første gang se konturene av hva som venter oss i den globale reiselivsindustrien. Da sikter jeg ikke til at byens ordfører i 2015 proklamerte at byens turisme må begrenses fordi stadig flere cruiseskip og lavprisfly påvirker livskvaliteten hos de fastboende – og bare unntaksvis kommer byens innbyggere eller kultur til gode.

Fra videospill til reiseopplevelser. Hva jeg sikter til, er den store mobiltelefon-kongressen som gikk av stabelen i Barcelona i vinter hvor mobil- og VR-teknologifirmaer lanserte sine ferskeste digitale vidundere. De vil forme våre liv radikalt. VR? Merk deg akronymet. Det står for Virtual Reality. Nyhetene fra aktørene på det eksplosivt voksende virtuelle virkelighet-markedet vil håve inn milliarder i inntekter de nærmeste årene – og endre måten vi anvender vår ferie og fritid på.

2016 ser ut til å bli gjennombruddsåret for en teknologi som har beveget seg med stormskritt den siste tiden. Nå er prisene på en rekke VR-produkter havnet innenfor forbrukernes rekkevidde. Facebook og Samsungs samarbeid med Oculus Rift om utviklingen av Gear VR-briller vakte berettiget oppsikt, støttet av mobilskjermer i stand til å vise tusenvis av 360-graders videoer. De nærmeste konkurrentene: Sony Playstation VR og HTC Vive.

Tidligere har VR-industriens nyheter stort sett vært fokusert på dataspill. Nå har bransjen begynt å interessere seg for en av verdens aller største næringer: Reiselivsbransjen har lenge vært dominerende innenfor det som kalles den globale «opplevelsesindustrien» – en sektor der en raskt voksende internasjonal middelklasse boltrer seg med stadig mer fritid og penger.

I en USA-undersøkelse foretatt i 2015 av Touchstone Research, ønsker hele 37 prosent av VR-brillebrukere å anvende dem til «travel and exploration.» Videospill kommer hakk i hæl, mens shopping og filmer kommer langt ned på rangeringen. Facebook-gründer Zuckerberg ser på VR-teknologien «som en helt ny kommunikasjonsplattform», ifølge Financial Times. Konkurrentene Bill Gates, og Google-gründer Larry Page er for en gangs skyld enig med ham i at teknologien vil skape store endringer, også innenfor det globale reiseliv.

Mange av oss over 30 vil utvilsomt riste på hodet. For oss betyr de store reiseopplevelsene nettopp nærkontakten med natur og kultur, gjennom klatre-, vandre- eller kjøreturer i mektige landskap, fra Provence og Peru til Vesterålen og Vietnam. Men for generasjonen flasket opp med hi-speed dataspill, Mad Max og Matrix, gir ikke alltid rafting med pappa på Sjoa-elven samme kick som å stroppe på seg briller med innebygde skjermer som leverer halsbrekkende VR-juving gjennom Colorado Rivers frådende stryk i 360 graders 3D.

For generasjonen flasket opp med hi-speed dataspill, Mad Max og Matrix, gir ikke alltid rafting med pappa på Sjoa-elven samme kick som å stroppe på seg briller med innebygde skjermer som leverer halsbrekkende VR-juving gjennom Colorado Rivers frådende stryk i 360 graders 3D.

Til og med i Frankrike, kjent for sine velregisserte, miljøvennlige kultur- og naturtilbud, begynner alpinsteder å lansere zipline-traverser sommerstid, der våghalser når en hastighet over 100 km/t over kløfter og dalfører. I den høyden og med den farten er selve naturopplevelsen minimal, men adrenalinsjokket uforglemmelig.

Farvel til «Syden»? VR-bruksområdene innenfor reiselivet kommer til å sprike i mange retninger. Virtuelle videokonferanser vil bli betydelig mer fargerike – og med positive nullutslipp både på bedriftenes miljøregnskap og reisekonto. Mens flyselskapene nok kan styre sin begeistring ved tanken på tapte business class-inntekter. Hva med cruisebransjen? Hvilket rederi vil være først ute med et VR-studio om bord, som viser attraksjonene man eventuelt velger vekk i land? Vil vi i så fall måtte betale inngangsbillett? Eller vil VR-opplevelsen prises som en «ordentlig» utflukt?

Samtidig som turistministre verden over vil engste seg for synkende valutainntekter som følge av sofasittende VR-entusiaster, ser vi allerede hvordan en rekke destinasjoner kaster seg over VR-potensialet. De er allerede i gang med å ta den nye teknologien i bruk for å få vist frem sine turistattraksjoner på en måte man ikke har sett maken til utenfor kinolokalenes enorme IMAX-lerreter.

VR-videoene vil også kunne forvandle nasjonalparkenes trauste turistinformasjonsboder til «opplevelsespaviljonger» i 3D og med øredøvende lydeffekter på hodetelefonene. Blant nasjonalparkvoktere og miljøvernere finner man derfor VR-tilhengere som mener teknologien kan gjøre det lettere å styre publikumstilstrømmingen vekk fra de skjøre, mer sårbare delene av parkene, i retning av steder som tåler besøk. Sjefen for Yellowstone, en av verdens mest populære nasjonalparker, uttalte nylig: «Dersom vi mister kontrollen over hvor folk beveger seg innenfor parkgrensene, vil vi fort blitt tvunget til redusere antallet daglig besøkende betydelig.» 

Slagordet «Powered by Nature» får plutselig en helt annet mening.

Vil digitale reiseopplevelser erstatte de tradisjonelle Syden-turene?

For et blikk inn i reiselivets vidunderlige virtuelle verden, er det bare å hoppe på toget til Hamar. Veien fra NSBs prosaiske hverdag til det norske selskapet Making Views fremtidsunivers er uforglemmelig. Iført VR-briller og digitale syvmilsstøvler, entrer jeg en annen verden. Det begynner med en svimlende vestlandstur der fjorder og fjell fyker imot meg, filmet i 360 graders vinkel og med 3D-effekter fra helikoptre og bitte små hitech-droner utstyrt med et dusin kameraer. Innovasjon Norges slagord «Powered by Nature» får plutselig en helt annen mening.

Snart allemannseie. Are Søby Vindfallet er gründer og daglig leder for Making View. Han har aldri vært i tvil om påvirkningspotensialet til VR-teknologien. Han forteller at selskapet er i ferd med å legge siste hånd på Innovasjon Norges nye «VR-App». Allerede har de vunnet internasjonale priser for sine bakoversveis-skapende, 360-grader VR-produksjoner. Vindfallet kan levere salgsargumentene i den heftigste innpakningen vi har hatt til rådighet for å vise utenverdenen hva vårt land kan by på.

Den norske bedriften er allerede internasjonalt kjent for sine 360-graders produksjoner. På kundelisten står blant andre Red Bull, Ferrari, Audi og Mercedes-Benz. På et lite kontor i Hamar gjør magen plutselig en saltomortale da jeg skrekkslagen ser hundrevis av meter rett ned på Geirangerfjorden fra en smal, imaginær planke svevende i luften.

For noen år siden inngikk Making View samarbeid med YouTube, som nå satser voldsomt på å utvide sitt repertoar av VR-videoer. «Brukere står nå overfor valget mellom flere rimelige 360-kameravarianter som vil utvide markedet for direkte strømming av møter, foredrag og konserter. Vi snakker om et produkt som snart vil bli allemannseie», fremholder Vindfallet.

Markedsanalytikere flest støtter ham i dette, og omsetningsprognosene som svirrer rundt på Wall Street, i Hongkong og Silicon Valley er svimlende: Det snakkes om 150 milliarder dollar* innen fem års tid, som både Facebook, Google, Sony, HTC, Microsoft og Apple sikler etter. På innholdssiden produseres det på overtid: Disney, Comcast, Fox, Time Warner og Legendary Entertainment investerer tungt i salgbart VR-innhold.

* Fotnote:

Samsungs Gear 360 VR-kamera som kan kobles opp mot selskapets nyeste smarttelefoner, ble lansert i Sør-Korea og i Singapore i slutten av april, til en pris på rundt 350 dollar. Fra videospillbedriften HTC Valve kommer Vive; rettet mot et mer profesjonelt publikum med kraftige PC-er hjemme. Andre på vei ut av startgropen er Microsofts HoloLens-prosjekt og Sony Playstations VR. I 2014 tok Apple patent på briller som kan hente opp innhold fra Iphone. Andre bruker åpen kildekode, det vil si applikasjoner som er tilgjengelige for alle.

Allerede med Googles enkle pappetui og en mobiltelefon av relativt ny dato, vil man kunne oppleve David Attenborough som National Geographics reiseleder blant Australias store korallrev eller Machu Picchus inka-ruiner. Mer enn en halv million skoleelever har allerede brukt Googles Expeditions App til over 150 reisemål.

Mobiltelefonbutikker verden rundt gnir seg i hendene. Konsulentselskapet Gartner spår at det globalt vil bli solgt 25 millioner VR-briller innen 2018, mens Business Insider forventer at salget av VR-briller vil dobles årlig frem til 2020. Fordi Sonys Playstation VR både er rimeligere og krever mindre datakraft fra PC-en, forventes den å skaffe seg en sterk markedsposisjon innen årsslutt.

Hollywood er forlengst med på leken: Likte du Ridley Scotts Oscar-nominerte film «The Martian»? Snart kan du etterape Matt Damon og tre inn i en kortversjon av filmen, der du takket være VR-magien utfordres til å overleve på en svært ugjestmild planet med null tyngdekraft.

Publikumssuksessen «Wild» kan også oppleves via en tre minutters hårreisende, interaktiv opplevelse i villmarken inntil skuespiller Reese Witherspoon redder deg fra livstruende farer.

En forsmak fikk vi fra den oscarvinnende filmen «Ex Machina», der deler er innspilt på og omkring det futuristiske Juvet Landskapshotell. Skuespiller Alicia Vikander glir ubesværet inn og ut av hotellets virkelighet og en hybrid, science fictionpreget Valldal-natur, skapt av regissør Alex Garlands fantasi – og et særdeles dyktig special effects-team.

Salgsfremmende smaksprøver. Hotellkjeden Marriott lanserte i 2014 VR-prosjektet Teleporter, der VR-teknologi setter fart på Marriotts websider. Under ITB Reiselivsmesse i Berlin i 2016 ble besøkende ønsket velkommen av en Marriott-robot på utlån fra sin daglige stilling som resepsjonist på et hotell i Ghent, Belgia. Hotellkjeden har vært tidlig ute i anvendelsen av avansert informasjonsteknologi og markedsføring.

Det samme har reisebyråkjeden Thomas Cook. I sin nye konseptbutikk i Bluewater utenfor London får besøkende smaksprøver på virtuelle turer til byråets destinasjoner.

Spørsmålet mange stiller seg er: Vil virtuell turisme erstatte fysiske opplevelser, eller vil den stimulere til enda mer reisevirksomhet? 

Det store spørsmålet er: Vil virtuell turisme erstatte fysiske opplevelser, eller vil den stimulere til enda mer reisevirksomhet?

De som jobber med Innovasjon Norges «Visit Norway»-portal, har forlengst skjønt teknologiens salgsfremmende potensial.

Per-Arne Tuftin, leder for reiselivsseksjonen i Innovasjon Norge, har også vært på Hamar-besøk hos Making View. Han er ikke i tvil om at VR-teknologi er i ferd med å få en permanent plass i reiselivets verktøykasse av virkemidler for å vinne markedsandeler. Eller at VR-videoer kan trumfe skeptiske utlendingers holdninger til dårlig norsk vær og stive hotell- og ølpriser.

Men, spør jeg Tuftin, ligger det ikke en fare i at VR-opplevelsene kan slå tilbake på reiselysten? Ser han for seg muligheten for en «hitech rekyl», at rettene på turismens virtuelle opplevelsesmeny vil bli så perfekte – aldri en sky på himmelen, velregisserte og velredigerte scener, fabelaktige lydeffekter – at de vil tilfredsstille nysgjerrige turister som nøyer seg med cyberspace-versjonen av Lofoten eller Lysefjorden? Risikerer vi at de velger vekk Norge fremfor billigere, mer kortreiste destinasjoner?

Per-Arne Tuftin innrømmer at faren er til stede: «VR-fremtiden skaper nye utfordringer for reisemål verden over. Jeg tror den rekylen du sikter til, vil sterkest treffe reiser som har primært ett mål – Eiffeltårnet, Den kinesiske mur, Pyramidene  og så videre ...»

Med andre ord, en slags ‘bare se, ikke røre’-reaksjon, der man krysser av steder som ikke er verdt selve turen dit?

«Noe i den retning vil nok kunne skje. Nettopp derfor blir det enda viktigere enn før å sette sammen og anrette en hel meny av opplevelser for besøkende, som innebærer reelle møter med mennesker og lar dem føle reisemålets virkelighet på kroppen, lukte- og smakssansene inkludert», mener Tuftin. 

En annerledes verden. Virtuell turisme berører fundamentale spørsmål omkring masseturismen – og antyder noen mulige svar. I 2011 ga et nettsøk på ‘Virtual Travel’ 357 millioner treff. I 2016 får det samme søket 202 milliarder hits.

En turist er en forbruker på farten. Vi setter spor etter oss, på godt og vondt. På en økosafari i Botswana kan vi bidra til å bevare dyrearter og finansiere sykehus i bushen og i Nepal redde landsbyer til å overleve etter jordskjelv. Men en turist kan også risikere å karakteriseres av konservatorer som en omvendt Kong Midas: Alt hva turismetrollet berører, synker i verdi.

Gondolenes by tar imot 23 millioner turister pr. år og er, som Firenze, blitt tvunget til å innkreve «bompenger». Skal du vandre Inka-stien, må du bestille plass på forhånd.

Mens Venezia og Bangkok langsomt synker under trykket av turisme, presses naturens tålegrense. En fjellvandrende turist i Himalaya forbruker like mye brensel på én dag som en nepalsk familie på fem i løpet av en uke. Gondolenes by tar imot 23 millioner turister pr. år og er, som Firenze, blitt tvunget til å innkreve «bompenger». Skal du vandre Inka-stien, må du bestille plass på forhånd.

Ikke underlig at virtuelle opplevelser holdes frem som løsninger; en ny generasjon av ikke-forurensende liksom-reisemål. 

VR-teknologien kan til og med gjøre Ibsens ord– «evig eies kun det tapte» – til sitt eget: Da terrorgruppen IS i 2015 knuste Assyria-skulpturene i Mosul-museet, satte sjokkerte kuratorer i gang Project Mosul for å rekonstruere de ødelagte tilintetgjorte skulpturene – digitalt i 3D. Også naturattraksjoner kan nyte godt av VR: Adskillige smeltende isbreer, fra Himalaya til Alpene, er blitt foreviget av 360-graders droner, for å vise dem frem for fremtidige generasjoner.

Også naturattraksjoner kan nyte godt av VR: Adskillige smeltende isbreer, fra Himalaya til Alpene, er blitt foreviget av 360-graders droner, for å vise dem frem for fremtidige generasjoner.

Visker ut grensene. Forskjellen mellom museer, fornøyelsesparker og reisemål blir stadig mindre. Det samme blir skillet mellom underholdning og regisserte, «spontane» turistopplevelser. VR-tryllekunstnere bidrar nå til å viske ut disse grensene ytterligere – og de flinkeste forvandler reiser til Spielberg-inspirerte roadmovies, der du som en Dreamworks-animatør kan regissere dine egne fornøyelser uten å slippe taket i mobiltelefonen.

Er det på sofaen hjemme – med vår mobiltelefon klemt fast til en VR-brille – vi finner fremtidens uforglemmelige reiseopplevelser? Vil de konkurrere ut reisemål og byer som til forveksling ligner hverandre; de samme Starbucks, de samme kjøpesentrene og de samme globaliserte merkevarene? Vil stadig flere reagere som en venn av meg, da han sto ved cruiseskip-landgangen og nedslått betraktet sine medpassasjerer forsvinne inn i folkemengden på Markusplassen i Venezia. «Jeg tror jeg foretrekker digitalversjonen», sa han, ble ombord og ruslet opp i baren.

Hva angår Unescos verdensarvsteder, helligdommer og sårbare naturdestinasjoner, vil vi ikke engang ha noe valg. Stadig flere reisemål vil i årene fremover bli stengt for turister, mens tålegrenser vil diktere hvor stort antall besøk som tillates årlig for truede destinasjoner. Andre steder vil prisen på inngangsbilletten bli satt så høyt at flertallet av reisende blir utestengt og henvist til Visitor Centers utstyrt med VR-briller dinglende fra veggene.

Slike finnes allerede. Følg med videre.